Disruptie als innovatie accelerator

Elke organisatie moet vroeg of laat een nieuw en duurzaam onderscheidend vermogen bereiken dat daarmee continuïteit biedt voor de lange termijn. Veranderen gaat echter niet eenvoudig, zeker niet als het nu nog redelijk gaat. De kapstok waaraan we onze visie op veranderen met één woord kunnen samenvatten is ‘Disruptie’.

‘Disruptief betekent dat ‘iets nieuws en nog kleins’ in korte tijd ‘iets bestaands, groots en logs’ mogelijk gaat verdringen. Waarbij de oude wereld, tot verbazing van de initiatiefnemers, verlamd staat toe te kijken en ‘het laat gebeuren’.

Een belangrijke kenmerk in onze werkwijze is de technologische component, daar de technologische mogelijkheden in hoog tempo toenemen en met relatief lage investeringen toegepast kunnen worden. De ‘Human Factor’, de 2e pijler naast Technologie in de filosofie van Freshprojects, is en blijft ook van cruciaal belang.

Voorbeelden

De sterk digitaal georiënteerde nieuwkomers weten niet alleen veel toegevoegde waarde te bieden, ze hanteren disruptieve business modellen en daarmee veranderen ze de regels van het spel.
Spotify: Gebruiken in plaats van bezitten
Skype: Freemium
Marktplaats: Peer-to-peer commerce
Threadless: Creativity of the crowd
Shirtbyhand: Mass personalization
Kickstarter: Samen investeren

Zo was ooit het downloaden via het nieuwe internet disruptief voor de oude, logge muziekindustrie, gooide de eerste iPhone de oude mobiele telefoonmarkt op z’n kop en hielp ‘WhatsApp’ de cash cow van de oude telecombedrijven (de sms) eigenhandig om zeep.’

Hoe werkt disruptie?

Traditioneel georganiseerde bedrijven kunnen blind zijn voor de potentie van digitale innovatie. Kleine start-ups spelen vanuit uitgeleefde bedrijfspandjes beter in op de onuitgesproken behoeften in de markt. En dat is een gemiste kans, want juist de succesvolle bedrijven van nu beschikken veel meer dan de nieuwkomers over de middelen om te innoveren. Ze hebben immers al toegang tot de markt en beschikken over de benodigde financiële middelen, relevante kennis en ervaring. Er zijn verschillende digitale disruptie strategieën voor bestaande organisaties om succesvol te anticiperen op digitale disruptie:

  • Watch & catch: volg de markt en sla toe
  • Interne innovatie: mobiliseer interne digitale innovatiekracht
  • Greenfield: creëer een autonome unit voor digitale innovatie
  • Innovatie als basisstrategie: continu innoveren in het hart van de organisatie

Freshprojects en disruptie

Disruptie als innovatie accelerator wordt gerealiseerd door het Freshprojects-netwerk, bestaande uit zeer gedreven ondernemers met een aantoonbaar track record in strategie ontwikkeling en Online Business Development. We geloven in disruptie als instrument om ongebaande paden te verkennen en te exploiteren.

De kracht van Freshprojects ligt in het herkennen, ontwikkelen en realiseren van disruptieve strategieën. Onze aandacht richt zich op het herdefiniëren van businessmodellen, groeistrategieën en verbeterprogramma’s om het effect van disruptie te maximaliseren. Het veranderen van het meest voor de hand liggende naar het meest disruptieve en effectieve. Het komt erop neer om de snelle technologische ontwikkelingen te omarmen; in het bijzonder door gebruik te maken van de cloud en (mobiele) data.